Ophør af statslig garantiordning

Pressemeddelelse

Atradius: ikke nødvendigt at forlænge den statslige garantiordning for kreditforsikringsmarkedet

Når den statslige garantiramme for kreditforsikringer udløber 30. juni dette år, vil markedet være normaliseret i en sådan grad, at kreditforsikringsselskaberne kan tilbyde den nødvendige dækning og holde hånden under dansk eksport og erhvervsliv på normale kommercielle markedsvilkår. Det vurderer adm. direktør i Danmarks største kreditforsikringsselskab, Erik Skovgaard Nielsen.

I foråret 2020 satte coronapandemien kreditkapaciteten i markedet under alvorligt pres. Dermed stod et stort antal danske virksomheder med risiko for at få begrænset deres muligheder for at kunne få forsikret deres salg. Derfor fik Atradius sammen med Erhvervsministeriet, EKF og de øvrige private kreditforsikrere forhandlet en aftale om en statslig garantiramme på 30 milliarder kroner på plads, som gjorde det muligt at opretholde kreditkapaciteten, så danske virksomheders salg til midlertidigt udfordrede købere i ind- og udland kunne opretholdes.

Statslig garantiordning udløber til sommer

Garantiordningen blev ved årsskiftet forlænget med seks måneder men ophører nu, når den statslige garantiramme udløber d. 30. juni 2021.  Parterne bag den statslige garantiramme har i fællesskab vurderet, at der ikke er behov for at forlænge aftalen yderligere, da markedet ser ud til at nærme sig en normal situation. Hos Atradius bakker man fuldt op om denne beslutning, fortæller adm. Direktør Erik Skovgaard Nielsen:

”Vi står ikke længere i den ekstreme situation, som vi gjorde for godt et år siden. Derfor mener vi heller ikke, at det er relevant at forlænge ordningen. Selvom corona stadig raser, og særligt sætter lande som Brasilien og Indien under hårdt pres i øjeblikket, går vi generelt set mod lysere tider med stigende vækst i økonomien de kommende år – også internationalt. Vi er derfor stærkt på vej til en mere normal markedssituation for de danske virksomheder, og det er min vurdering, at vi fremover vil være i stand til på kommercielt grundlag at opretholde den nødvendige kreditkapacitet uden den statslige garantiramme på 30 milliarder kroner.”

Garantiordning har været til stor gavn for danske virksomheder

Erik Skovgaard Nielsen understreger, at den statslige garanti har været vigtig for at undgå begrænsninger i kreditkapaciteten til de danske virksomheder, hvor mange – også sunde – virksomheder midlertidigt blev hårdt ramt. Garantirammen har således gjort det muligt at forsikre salg til danske virksomheders kunder, der har været midlertidigt udfordrede af pandemien:

”Den statslige garantiordning har været en stor succes, som har bidraget til at beskytte dansk eksport og salg og derigennem også fastholde arbejdspladser, mens pandemien var på sit højeste. Det er netop i krisesituationer, hvor markedsusikkerheden er stor, at behovet for forsikring mod tab er allerstørst, og vi har det seneste år oplevet en enorm efterspørgsel på kreditforsikringer, både fra eksisterende kunder men i høj grad også fra nye kunder, som ikke tidligere har forsikret deres salg. Den statslige garanti har medvirket til, at vi fortsat har kunnet imødekomme vores kunders behov for dækning i en udfordrende markedssituation, hvor pandemien pludselig ændrede markedsvilkårene dramatisk og truede med at fjerne betydelig risikokapacitet i markedet.”

Når markedssituationen i dag ikke ser så voldsom ud, som man frygtede for et år siden, skyldes det blandt andet de omfattende statslige tiltag verden over, som har afhjulpet konsekvenserne af pandemien for virksomhederne og for økonomien generelt. Antallet af virksomhedslukninger og konkurser er derfor i øjeblikket betydeligt lavere end først forudset, og alt tyder på, at man nu ser ind i en mere normal konjunktursituation, som markedet selv bør kunne tackle.

Forventer genindførsel af genforsikringsordning

Hos Atradius er det forventningen, at ophøret af den statslige garantiordning vil have meget begrænset betydning for langt de fleste af Atradius’ kunder. Dog arbejder Atradius sammen med EKF om at kunne genintroducere den tidligere statslige genforsikringsordning med virkning fra 1. juli 2021, fortæller Erik Skovgaard Nielsen:

”Vi ved jo ikke med sikkerhed hvad fremtiden bringer, og vi ønsker at tilbyde det bedst mulige udgangspunkt for afdækning af kreditrisici til de danske virksomheder. Derfor håber vi på at kunne genintroducere genforsikringsordningen, som har været suspenderet det seneste år, mens den statslige garantiramme har været i kraft. Det giver en ekstra mulighed for fortsat selektivt at kunne hjælpe vores danske kunder med en forsikring på købere, hvor kreditværdigheden ligger uden for rammerne for en ren kommerciel vurdering.”

Den særlige genforsikringsordning blev oprindeligt introduceret i forbindelse med finanskrisen og giver mulighed for i særlige tilfælde at kunne forsikre udvalgte købere med statslig genforsikring, hvor kreditbehovet ikke kan dækkes under almindelige kommercielle betingelser. Det er Atradius’ håb, at ordningen – i hvert fald frem til 31. december 2021 - også kan omfatte købere inden for OECD-området.

Atradius, som årligt forsikrer en omsætning på omkring 250 milliarder kroner for danske virksomheder og omkring en femtedel af Danmarks samlede eksport, sørger for løbende at holde kunderne orienteret om de ændrede vilkår.

Fakta om kreditforsikring:

• Virksomheder kan tegne en kreditforsikring, som forsikrer deres salg på kredit og beskytter virksomheden mod tab.
  • En kreditforsikring tegnes for en specifik køber. Går køberen konkurs eller betaler køber ikke sin regning, kan den forsikrede virksomhed få dækket op mod 90% af tabet.
  • Kreditforsikringsselskaberne overvåger marked og køber og modtager løbende indberetninger med betalingsinformation. Har en køber likviditetsproblemer kan kreditforsikringsvirksomheden derfor også varsle og rådgive den forsikrede virksomhed omkring, hvordan saldoen nedbringes og risikoen reduceres i tide.

Fakta om den statslige garantiramme:

• Garantirammen løber indtil udgangen af juni 2021 og beløber sig til 30 milliarder kroner.
  • Med garantirammen har kreditforsikringer kunnet opretholdes for danske virksomheders kunder, som havde en sund økonomi før Covid19-krisen ramte dem.
  • Den statslige garanti blev stillet over for de danske kreditforsikringsvirksomheder direkte .

Fakta om EKF Genforsikringsordningen:

• EKF’s genforsikringsordning er et supplement til forsikringstagers almindelige kreditforsikring. Den dækker udvalgte risici, der ikke kan forsikres på kommercielle betingelser.
  • Når et kreditforsikringsselskab ikke kan imødekomme et ansøgt kreditmaksimum, kan forsikringstager ansøge et kreditmaksimum under en særskilt EKF police, genforsikret af EKF.
  • EKF fastlægger præmiesatserne for EKF-policer, men overlader kreditvurderingen til kreditforsikringsselskabet, dog under en særskilt guideline, som er godkendt af EKF.

Pressekontakt:

Erik Skovgaard Nielsen, adm. direktør, Atradius: tlf. 33265210 / 29431266, erik.skovgaard.nielsen@atradius.com

Sara Ringgaard Price, kommunikationsbureauet Kreab: Tlf. 23 23 80 04, srprice@kreab.com.