Land / sprog
Skift land
Vælg et andet land eller en anden region for at se indhold, der er specifikt for din placering.
Vælg dit sprog
image

Er din finansafdeling klar til at udvide på nye markeder?

Det kan være svært at indhente oplysninger, kommunikationen kan drille, du skal beslutte dig for, hvilke valutaer du vil handle i, og lige meget, hvordan du vender og drejer det, så bliver det sværere at have en nær relation til dine kunder, når du skal ud på nye markeder. 

Hvis du er vokset ud af din nuværende geografiske spændvidde og skal hente væksten på nye markeder, men endnu ikke er sikker på, at finansafdelingen kan følge med dine vækstplaner, så læs med her. 

Uanset om du skal eksportere til udenlandske virksomheder for første gang eller udvide forretningen på nye markeder, så er det vigtigt, at din finansafdeling er klædt på til at tackle forandringerne. 

I denne artikel har vi samlet en liste over, hvad dit debitorbogholderi bør have styr på, inden du begynder at eksportere til nye markeder. 

Klæd finansafdelingen på til dit eksporteventyr 

  • Kommunikation: Kommunikation er ikke bare det at kunne oversætte fakturaer, men også at forstå lokale normer. I nogle lande er det f.eks. nærmest uhørt, at en kunde betaler for sent, mens det på andre markeder er en næsten rutinemæssig forseelse. Din kommunikation i forbindelse med eksempelvis gældsindrivelse bør derfor være tilpasset de enkelte markeder, ellers risikerer du, at din standard kommunikation enten virker for nidkær eller for afslappet, alt efter hvilket land du befinder dig i.  
  • Data og kreditinformation: Der er stor forskel på, hvilke data der er tilgængelige på forskellige markeder. Det hjælper heller ikke, at offentligt tilgængelig data på nogle markeder enten kan være pyntede eller skrevet med virksomhedens skatteforhold for øje. Vær derfor opmærksom på om dit nye eksportmarked er et marked, hvor man skal henvende sig direkte til virksomhederne eller købe kreditinformation for at få retvisende data. 
  • Svindel: Svindel er desværre udbredt. Det er ofte sværere at gennemskue svindel, når der er sproglige og kulturelle barrierer, og man ikke helt ved, hvad man kan forvente af virksomheder i de pågældende lande. Det kan derfor være en god idé at have en lokal samarbejdspartner, der kan dobbelttjekke, at man sender varer til en betalende kunde og ikke en svindler.  (Evt. link svindelguide) 
  • Valuta fluktuation: I det seneste år har vi på flere markeder set, at valutaers værdi kan svinge markant på relativt kort tid. Samtidig har en øget protektionisme også gjort, at der er restriktioner på betaling med udenlandsk valuta på flere markeder. Hav derfor en klar valuta politik for de enkelte markeder, der tager højde for den risiko, du udsætter dig selv for ved at handle i fremmed valuta. Dette gælder især handel med længere kredittider. 
  • Kom tæt på dine nye kunder: Det er altid godt at være tæt på sine kunder. Gennem en løbende dialog kan du bedre forstå deres behov og ønsker for fremtidigt samarbejde. På den måde kan du tilpasse produkter, priser og betalingsbetingelser for at øge salget. Men lige så vigtigt er det, hvis kunden en dag kommer i betalingsvanskeligheder, dels har virksomheder det med at betale deres nærmeste samarbejdspartnere først. Dels kan du hurtigere få nys om, at noget er galt og overveje at trække din risiko, hvis du ikke tror på, at de overlever, eller måske finde en betalingsløsning, så du kan være med til at sikre din kundes overlevelse og på den måde øge chancen for, at de vil være din kunde mange år ud i fremtiden. 

I det hele taget er det vigtigt at læse godt op på dine kommende eksportmarkeder og overveje at finde en lokal samarbejdspartner. Det kan både være en fordel, når du skal finde rundt i de lokale told- og skatteregler, dobbeltjekke om nye kunder ikke er svindelvirksomheder eller hvis du skal inddrive gæld. 

Hent vores eksportguide her (MANGLER LINK)

Kreditforsikring støtter dig hele vejen 

Med en kreditforsikring kan du imødekomme mange af de udfordringer, du vil løbe ind i på nye markeder. Atradius har kontorer i mere end 50 lande og lokal ekspterise i endnu flere. Vi kender derfor både dine kommende kunder og normerne på de forskellige markeder, uanset om det handler om benchmarking af kredittider eller gældsindrivelse. 

Vi tilbyder unik data, der gør det nemmere for dig at satse på betalingsdygtige kunder og tilbyder direkte integration i dit eget økonomisystem. 

Samtidig er det vigtigt for os at levere et skræddersyet produkt, der passer til netop din virksomheds behov. Du kan læse mere om vores fleksible løsninger her.