Land / sprog
Skift land
Vælg et andet land eller en anden region for at se indhold, der er specifikt for din placering.
Vælg dit sprog
people having a conversation at a table

Tilbyd online B2B handel, uden at kræve forudbetaling

Mens stort set alle virksomheder med B2C handel i dag har webshops, så var det ifølge Danmarks Industri (DI) i 2024 i kun 20 % af de danske B2B virksomheder, der tilbød salg på nettet. Det er en skam, for det giver virksomheder mulighed for at diversificere, vokse og tilbyde produkter på indkøbernes foretrukne platform, nemlig online. 

Mængden af B2B handel, der foregår online, er hastigt stigende. Ifølge den amerikanske International Trade Administration, forventer man, at B2B e-handel i EU vil vokse 10% årligt frem mod 2027

Hvis ikke dette er nok til at få dig til at overveje at sælge B2B via online platforme, så viser en undersøgelse fra DI (LINK), at 71 procent af B2B indkøberne handler online, og at dette er deres foretrukne måde at handle på. 

Vil du gerne diversificere og tiltrække nye kunder gennem nye kanaler, så er online marketing og en ny B2B webshop altså en oplagt mulighed. Det er nemmere at nå ud til flere nye potentielle kundesegmenter og  markeder online. Samtidig er det en oplagt mulighed for at få et øget salg gennem alternative betalingsbetingelser, som Buy Now Pay Later, der er mest udbredt online. 

Det kommer dog ikke uden visse udfordringer, når B2B-handlen går online. Dels skal du investere i og opbygge en online portal, der fungerer og have en klar strategi for, hvordan du får kunder over på platformen. Det stiller dog også krav til finansafdelingen. 

Konkurrencedygtige betalingsbetingelser 

Men alt dette kan være spildt, hvis du ikke er i stand til at tilbyde betalingsbetingelser, der er konkurrencedygtige for din branche. Hvis virksomheder er vant til at handle på kredit, er muligheden for at få kredit og kredittiderne et afgørende parameter for, om du kan tiltrække nye kunder.  

Det er altså vigtigt, at du har et set-up, der gør din virksomhed i stand til hurtigt at kunne kreditvurdere nye kunder, uanset om de er lokale eller fra den anden side af kloden.

Derfor bør du revidere din kreditpolitik og have helt klare procedurer og retningslinjer, der bør planlægges fra start af, så du kan integrere dem i dit nye online system og sikre, at dine medarbejdere er klædt på til at løfte de nye opgaver. 

Sådan gearer du kreditstyringen til flere nye online-kunder 

Der er særligt tre områder, du bør fokusere på, hvis du vil have succes med at tilbyde kredit til dine nye online kunder. 

  • Klart defineret kreditpolitik. Hvis du i samarbejde med salgsafdelingen udarbejder en kreditpolitik med eksempelvis minimumsbeløb, hvor du automatisk godkender kreditter. Det er vigtigt, at politikken flugter med de kreditvilkår, virksomheder er vant til i jeres branche. Derudover sørge for, at der er en klar struktur for jeres kreditvurderinger og en målsætning for, hvor lang tid det må tage at vurdere en ny kunde.  
  • Kreditinformation / integreret data. For hurtigt at kunne lave kreditvurderinger bør du have adgang til kreditdata. Det kan du enten købe hos en udbyder eller få ved at bruge kreditforsikring. Med en kreditforsikring får du samtidig adgang til ratings og ofte hurtige kreditvurderinger af dine kommende kunder, da kreditforsikringsselskabet løbende evaluerer deres kreditværdighed. 
  • Personale. Det er vigtigt, at dine medarbejdere er klædt på og har tid til at kreditvurdere i alle de markeder, du ønsker at operere i, og at dine medarbejdere hurtigt kan tage kreditbeslutninger. Træning i jeres nye kreditpolitik for onlinehandel er derfor et must. 

Kreditforsikring kan støtte dig hele vejen 

Med en kreditforsikring hos en international udbyder som Atradius, får du både adgang til ratings på nye kunder verden over. Samtidig har vi kontorer i over 50 lande med lokale medarbejdere fra endnu flere.  

Det betyder, at vi ofte kender dine nye kunder i forvejen og lynhurtigt og gennem integration med dit eget økonomisysten, kan tilbyde at forsikre din kredithandel med nye kunder. 

Samtidig er vores kundechefer klar til at hjælpe dig med at benchmarke dine betalingsvilkår med din branche, så du ikke uvidende kommer til at tilbyde for korte kredittider eller bliver så gavmild med kreditrammerne, at de går ud over dit eget cash-flow. 

Kort sagt, ser vi os selv som en stærk partner til kreditstyring, når du skal udvide din forretning, hvad enten det er med en ny online platform, på nye markeder eller begge dele. 

(Link til artikel om øget omsætning.)