Land / sprog
Skift land
Vælg et andet land eller en anden region for at se indhold, der er specifikt for din placering.
Vælg dit sprog
Man walking on stairs

B2B-svindel breder sig til flere markeder og bliver sværere at opdage

For bare 10 år siden skulle man som virksomhed primært være opmærksom på svindel, når man eksporterede til et par enkelte udsatte markeder. I dag har svindel under B2B handel taget til i omfang og har spredt sig til flere markeder, og der er kommet flere nye svindelnumre til. Få råd til at ungå at blive svindlet her. 

De sidste år er omfanget af svindel målrettet B2B-handel steget i omfang og er blevet udbredt på flere markeder end tidligere. Samtidig er der kommet flere nye typer af svindel til, og de klassiske svindelnumre er blevet mere raffinerede. 

Det er især virksomheder, der sælger letomsættelige varer som fødevarer, byggematerialer, husholdningsartikler, papir og elektronik, der er ramt. Men nogle svindelformer diskriminerer ikke og er relevante for alle, der handler B2B, at være opmærksom på. 

Ifølge Atradius’ danske skadechef Johannes Larsen, er det dog ikke kun antallet af sager, der har været stigende. 

“Udover, at vi har oplevet flere svindelsager og svindelforsøg, så har vi samtidig set, at sagernes størrelse, og dermed de beløb der svindles for, også har været stigende.”  

Herunder gennemgår vi de mest udbredte svindeltyper inden for B2B-handel og kommer med tips til, hvordan man bedst kan undgå at blive snydt. 

Det ældste trick i bogen – skaf dig en virksomhed, som fremtræder kreditværdig 

Proformavirksomheder, er den mest klassiske type af svindel med B2B-handel. Svindelsnumret består typisk af, at svindlerne køber sig ind i virksomheder, som har ligget stille i en periode. Når de har overtaget virksomheden, sørger de for, at der er regnskaber for den seneste regnskabsperiode, som giver grundlag for kreditgivning. Hvorefter de forsøger at få leverancer fra så mange som muligt, inden de forsvinder fra jordens overflade. 

Tidligere var det mest udbredt i europæiske lande som Italien, England og Tyskland, men de seneste år har vi i Atradius set en stigning på flere markeder verden over. Især Dubai og Hong Kong er blevet to nye markeder, hvor denne svindeltype er blevet udbredt, men vi har også set flere tilfælde i andre Emirater, Saudi Arabien, Singapore og Mellemamerika.  

Den seneste udvikling, inde for denne klassiske svindeltype, er på den professionalisme svindlerne udviser. Ofte har de dygtige svindlere en troværdig hjemmeside, pæne, men falske – ofte reviderede – regnskaber flere år tilbage, og Atradius er sågar bekendt med eksempler, hvor svindlerne har inviteret på fysiske møder for at overbevise leverandørerne om deres forretnings ægthed. 

For at kunne undgå at blive snydt  bør du være opmærksom på følgende: 

• Uspecifikke standardforespørgsler 

• Professionel hjemmeside, men med få funktionaliteter 

•Forholdsvis beskeden fokus på pris i forhandlinger 

• Normalt kort tid mellem første kontakt, bestilling og levering 

• Køber ønsker selv at stå for afhentning af varerne 

• Omfattende viden om kreditforsikringsmuligheder 

• Opdaterede regnskaber 

• Hjemmeadressen kan være en postboks eller et kontorhotel 

• Uprofessionelle dokumenter - tjek grammatik og stavning - er det, som I vil forvente af en professionel virksomhed 

Skindet bedrager - identitetstyveri 

Identitetssvindel er taget til i omfang og kan ligeledes ramme på alle markeder og flere brancher. Svindeltypen er kendetegnet ved, at svindleren udgiver sig for at være en kreditværdig virksomhed og afgiver ordrer i denne virksomheds navn, men beder om levering til en adresse, som ikke er forbundet med virksomheden eller afhenter selv varerne.  

Leverandøren, som har faktureret den kreditværdige virksomhed, konstaterer før eller siden i rykkerprocessen, at den kreditværdige køber ikke kender noget til forholdet. Selvom svindeltypen kan foregå i hele verden, har der været særligt mange tilfælde  i Frankrig og Storbritannien, hvor svindlere har udgivet sig for at være store supermarkedskæder. 

For at undgå at blive offer for identitetssvindel bør du være skeptisk over for uventede henvendelser – ofte fra meget store virksomheder. Derudover er det vigtigt at få bekræftet kontaktoplysningerne, det kan du gøre ved at sørge for, at telefonnummer og e-mailadresse stemmer overens med oplysningerne på virksomhedens officielle hjemmeside. 

Derefter bør du kontakte virksomheden direkte via det telefonnummer, der er angivet på deres officielle hjemmeside, hvis du ikke allerede har en kontaktperson hos dem, for at få bekræftet, om det rent faktisk er dem, der har angivet ordren. Husk, at svindlere kan finde på at oprette falske hjemmesider, så du skal være varsom med at bruge dem til kontrol. 

Til sidst bør du være opmærksom på, om leveringsadressen stemmer overens med virksomhedens officielle adresse, og advarselslamperne skal også blinke, hvis de personer, der har kontaktet dig, tilbyder at afhente varerne selv.