Samhandlen udvikler sig hurtigt i en tid med handelskrige, og hvis man skal trives i omskiftelige tider, så kræver det, at din kreditstyring kan følge med.
Når toldmure opføres og rives ned rundt om i verden, har det en direkte effekt på, hvilke markeder du som virksomhed bør satse på, og det ændrer på sammensætningen i din kundeportefølje.
Uanset om du får færre store B2B kunder, flere små eller blot nye kunder i nye segmenter og lande, så er det vigtigt, at din kreditstyring løbende tilpasses. Ellers kan det blive svært at levere konkurrencedygtige betalingsvilkår, uden at løbe unødige risici.
Hvis du sælger mere til få store B2B kunder, øger det din koncentrationsrisiko, og gør dig sårbar over for enkelte store tab og dine kunders performance. Hvis du omvendt får flere små kunder, er din risiko mere spredt. Til gengæld kan det være svært at finde tid til at lave løbende kreditvurderinger af samtlige kunder.
Kort sagt kommer forskellige sammensætninger af kunder med forskellige udfordringer for din kreditstyring.
Få kundeportefølje og kreditstyring til at gynge i takt
I denne artikel gennemgår vi en række forskellige scenarier for udviklingen i din kundebase, og hvordan du bedst tilpasser din kreditstyring, så du kan udarbejde en fremtidssikret kreditpolitik.
- Få store kunder - Når du sælger mere til få store kunder, bliver din koncentrationsrisiko øget. Det betyder, at du er mere sårbar over for store enkelte stående tab og eller nedgang i ordrer fra dine kunder. Her sikrer du dig bedst ved at overveje at afdække kreditrisikoen og ved at gøre forsøg på at diversificere din kundebase.
- Mange små kunder - Hvis du får flere små kunder, kan du få svært ved at lave løbende kreditvurderinger på dem alle. De eventuelle tab er ofte ikke så store, men selv et mindre tab tage lang tid at tjene hjem. Overvej derfor om du har behov for en samarbejdspartner eller bedre kreditdata, så du får lavet løbende kreditvurderinger på alle dine kunder.
- Mange nye kunder – Når du får mange nye kunder på en gang, stiller det krav til dit debitorbogholderi og deres evne til at levere hurtige kreditvurderinger, så I kan tilbyde konkurrencedygtige betalingsbetingelser. Du bør overveje, om din kreditpolitik er skruet rigtigt sammen, og om du skal lette byrden fra dine medarbejdere ved, enten automatisk at godkende kredithandel op til en vis beløbsgrænse, eller at finde en partner som et kreditforsikringsselskab.
- Kunder i nye lande og sektorer – Når du får flere kunder på nye lokationer eller uvante brancher, stiller det krav til kompetencerne hos dem, der foretager dine kreditvurderinger. Du bør vurdere, om dine medarbejdere er klædt på til at varetage de nye typer af virksomhedskunder, eller om I har behov for støtte fra en partner, der opererer globalt og i de relevante brancher.
- Lavere lønsomhed i transaktioner – Hvis du oplever, at dine marginer svinder ind og samtidig har store transaktioner, bliver det vigtigere at undgå tab, da de tager længere tid at tjene hjem. Derfor bør du overveje, om det giver mening at forsikre din kredithandel, justere din risikoappetit eller tilpasse de kreditvilkår, du tilbyder kunderne.
En god kreditpolitik tager højde for alle ovenstående scenarier, så din virksomhed er rustet til de forandringer, fremtiden bringer.
Hvis du har brug for mere inspiration til din kreditpolitik, så kan du hente vores guide til at udarbejde en kreditpolitik her.
Sådan kan kreditforsikring styrke din robusthed
Med en kreditforsikring kan du let omstille dig til den skiftende sammensætning i din kundebase eller ordrer. Hvis du har få store kunder og store transaktioner, dækker vi i vores standardpolicer 90% af din tabsrisiko. Hvis du føler et behov for at diversificere, hjælper vi med data, så du kan finde kreditværdige kunder på nye markeder eller i nye segmenter.
Har du mange mindre kunder og svært ved at følge med i dine kreditvurderinger, så gør vi det lynhurtigt og med lokal kompetence fra vores kontorer i mere end 50 lande.
Hos Atradius er det muligt at forsikre enkelte større kunder eller bruge en AtradiusFlex police, der blandt andet giver god dækning af kredithandel, hvis du har mange mindre kunder. Læs mere om vores fleksible løsninger her og find en kreditforsikring, der passer til din virksomhed.