I sine 21 år hos Atradius har Elza Josevski udbetalt mere end 2 milliarder kroner til vores danske kunder.
Som skadebehandler kommer stort set alle krav fra vores kunder forbi Elza Josevskis bord. Det løber op i omkring 600 sager om året, og det kan være alt fra helt små tab til flercifrede millionbeløb.
Elzas fornemste opgave er at forholde sig til fakta i erstatningssager og kontrollere, at policens betingelser er overholdt. Det kræver nogle gange en dialog med kunden for at få de nødvendige oplysninger på plads.
Den respekt og anerkendelse, Elza får for sit arbejde fra kunder og kollegaer er sammen med det, at vide, at udbetalingerne gør en forskel for kunderne, den bedste del af hendes arbejde. Selve størrelsen på sagerne er i den forbindelse underordnet.
“Både de store og de små sager er vigtige, for vores kunder har det nemlig ofte samme værdi derude. 15.000 kroner er jo også penge, og kan være vigtige for mindre virksomheder,” siger Elza og tilføjer, at hun dog ikke kan lade være med at dobbeltjekke, at alt er korrekt, når hun arbejder med de helt store sager.
Hvornår får jeg pengene?
Gennem sin skadebehandling er Elza hvert år i kontakt med en stor mængde kunder. I kontakten går særligt to spørgsmål igen, og det første kan næppe komme bag på nogen: Hvornår kan jeg forvente at få udbetalt erstatning?
“Ved insolvens, skal vi have lavet sagsbehandling inden for 14 dage fra det tidspunkt, hvor vi har modtaget al dokumentation,” svarer Elza og understreger, at det derfor er vigtigt at få sendt alle relevante dokumenter med og vende hurtigt tilbage, hvis der skulle mangle noget.
“Når vi har truffet en afgørelse om at imødekomme kravet, så udbetaler vi så hurtigt som muligt, hvilket betyder, at pengene oftest står på kundens konto efter 3-5 dage.”
I alt går der altså omkring to uger fra alle dokumenter er modtaget til udbetaling i sager om insolvens, der har en positiv afgørelse. I sager, der ikke drejer sig om insolvens, er rammen seks måneder fra forfald.
Når vi har truffet en afgørelse om at imødekomme kravet, så udbetaler vi så hurtigt som muligt, hvilket betyder, at pengene oftest står på kundens konto efter 3-5 dage.
Sagen fortsætter efter udbetaling
Det næstmest stillede spørgsmål handler om det videre forløb. En sag er nemlig ikke ovre før konkursboet er gjort op. Derfor spørger mange: Hvad er processen efter, jeg har fået min erstatning udbetalt?
“Der skal inddrives gæld fra den konkursramte virksomhed. Det gør de fleste gennem vores inkassoafdeling Atradius Collections, men vores kunder kan også gøre det på egen hånd, så skal de bare huske at melde tilbage, hvis de har været succesfulde med at inddrive midler,” svarer Elza.
Efter udbetaling bliver skadesagen til en såkaldt monitoreringssag, der kan være åben i mange år.