Nye tal: 2020 bød på voldsomt fald i dansk eksport

Atradius-nyheder

Dansk eksport faldt samlet set med 8,1 pct. i 2020, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Erik Skovgaard Nielsen, direktør i kreditforsikringsselskabet Atradius, ser flere grunde til også at være bekymret for dansk eksport i 2021, men ser potentiale for fortsat vækst i eksporten til USA, der i 2020 var Danmarks største eksportmarked.

Danmarks Statistik har mandag d. 8. februar offentliggjort tal der viser, at den samlede danske eksport faldt med 8,1 pct. sammenlignet med 2019.

”Faldet i eksporten i 2020 har været meget voldsomt – også historisk set. Når eksporten samlet set ’kun’ er faldet med 8,1 pct., skyldes det primært, at vi i 2020 så en fremgang i eksporten af medicinalvarer. Men fraregner man medicinaleksporten, ser udviklingen faktisk endnu mere dyster ud,” siger Erik Skovgaard Nielsen, adm. direktør i Danmarks største kreditforsikringsselskab Atradius. Danmarks Statistiks tal stemmer godt overens med den udvikling, man i Atradius har set i omsætningen hos kunderne.

Prognosen for dansk eksport 2021 ser heller ikke lovende ud, fortæller Erik Skovgaard Nielsen:

”Jeg mener, at der er grund til at være bekymret af flere grunde. For det første trækker det ud med at komme tilbage til normale tilstande i markederne. Mutationer og smitteopblusning betyder, at vi nu må forvente at komme langt hen i året, før tilstandene normaliserer sig. Det betyder også, at mange eksportvirksomheder vil se en langsommere udvikling i deres salg og eksport end forventet for blot få måneder siden. Specielt virksomheder, som producerer til detail er meget udfordrede i øjeblikket. Et godt eksempel er mode og tekstil, hvor de fysiske butikker nu er lukket stort set hele vinteren og på alle markeder.”

Storbritannien på vej ud af top 5

”Udviklingen i dansk eksport ligger nogenlunde på linje med de fleste af de lande, Danmark primært samhandler med,” fortæller Erik Skovgaard Nielsen. Ét land skiller sig dog ud:

”Det er vores vurdering, at Storbritannien er noget hårdere ramt, da de, udover pandemien også er påvirket af Brexit, som har påvirket den britiske økonomi og handel hele vejen rundt. Flere og flere britiske virksomheder går konkurs, og vi forudser en stigning i antallet af konkurser på mere end 50 pct. i Storbritannien i 2021. Samtidig så vi i 2020, at antallet af for sene betalinger i Storbritannien steg dramatisk med mere end 80 pct., og det har jo også betydning for blandt andet den danske eksport til Storbritannien.”

Ifølge de nye tal fra Danmarks Statistik faldt Danmarks eksport til Storbritannien med næsten en tredjedel i 2020. i 2020. Dermed er Storbritannien rykket ned fra tidligere at have været Danmarks fjerdestørste eksportmarked til nu at være vores femtestørste eksportmarked.

”Det er min forventning, at Storbritanniens relative andel af dansk eksport vil fortsætte med at falde de kommende år. Det skyldes dels de britiske udfordringer med Brexit og den britiske økonomi generelt, men det skyldes også en stigende dansk eksport til USA og Kina, ligesom en mere ekspansiv finanspolitik i Tyskland og EU-området generelt vil spille ind,” siger Erik Skovgaard Nielsen.

USA er ved at blive Danmarks største eksportmarked

I modsætning til udviklingen på Danmarks øvrige hovedmarkeder, steg dansk eksport til USA i 2020, viser tallene fra Danmarks Statistik. Dermed er USA nu Danmarks største eksportmarked.

”Når eksporten til USA steg i 2020, skyldes det især en stor stigning i medicinaleksporten. Det er også den primære årsag til, at USA nu er ved at overtage rollen som Danmarks største eksportmarked. Men der har generelt været en god udvikling i amerikansk økonomi indtil pandemien ramte, og derfor har dansk eksport til USA også været stigende de senere år.”

”Vi vil kunne forvente en fortsat vækst i eksporten til USA de kommende år. Dels på grund af en robust medicinaleksport, men vi vil også opleve en vækst i eksporten af energiteknologi på grund af det stigende fokus på klimadagsordenen og den grønne omstilling – noget der også er fokus på i den nye regering i USA. Og hvis der kommer gang i infrastrukturudviklingen i USA, vil der også være gode vækstmuligheder for virksomheder, som er underleverandører i forbindelse med fx vej- og broprojekter,” mener Erik Skovgaard Nielsen.

Lav vækst i EU lagde en dæmper på eksporten

Når USA er ved at overhale Tyskland, som ellers traditionelt har været Danmarks største eksportmarked, skyldes det også den lave vækst i Tyskland, som har lagt en dæmper på eksporten dertil de senere år:

”Eksporten til EU-landene er faldet over hele linjen, hvilket blandt andet skyldes en lav økonomisk aktivitet. Allerede før pandemien ramte, var der tendenser til faldende vækst i EU-området, herunder også Tyskland. Men Tyskland er under betydeligt pres fra de andre EU-lande for at løsne finanspolitikken, og hertil kommer effekten af den store EU-hjælpepakke. Så det er min forventning, at vi – forudsat pandemien bliver bekæmpet – vil se en tilbagevenden til mere vækst i det tyske marked.”

I Atradius forventer man ikke en stor vækst for dansk eksport i 2021, fortæller Erik Skovgaard Nielsen:

”Vi vil gradvist kunne se en vækst henover 2021, men nok først for alvor i andet halvår, hvor der forhåbentligt er langt færre nedlukninger. Realistisk set skal vi dog nok hen i 2022, før virksomhederne igen er tilbage på 2019-niveau. Samlet set kommer vi derfor over 2020 og 2021 til at se et væksttab, som for Danmarks BNP nemt kan ende i et fald på 3-5 pct., hvilket er voldsomt tal.”

Blandt andet vil udfasningen af statslige hjælpepakker i de forskellige lande have indflydelse på eksporten:

”I Danmark har vi her i januar allerede set en meget voldsom stigning i antallet af konkurser, som steg med ca. 100 pct. i januar 2021 sammenlignet med januar 2020. Tilsvarende udvikling kommer vi uden tvivl til at se i en række andre lande den kommende tid. Vi oplever allerede, at virksomheder rundt omkring i stigende grad har svært ved at betale deres leverandører rettidigt. Det bliver en meget vanskelig – men jo også helt nødvendig – proces at udfase de statslige kompensationspakker. Jeg er ikke i tvivl om, at det uundgåeligt vil føre til en stigning i antallet af konkurser den kommende tid,” siger Erik Skovgaard Nielsen.

Stigende eksport til Kina

Et land, som økonomisk er ved at have genfundet momentum fra før pandemien er Kina, og det afspejler sig i statistikken for dansk eksport.

”Eksporten til Kina udvikler sig positivt. Blandt andet har vi set en stor vækst i fødevareeksporten, men i stigende grad ser vi også fremgang i eksporten inden for andre varegrupper. Samtidig er Kina tilbage i positiv økonomisk vækst. Så forudsat at handelskonflikterne ikke eskalerer, er der gode muligheder for en fortsat solid vækst i eksporten på det kinesiske marked. Det ville ikke overraske mig, hvis Kina inden længe erstatter Storbritannien i top 5 over Danmarks største eksportmarkeder,” slutter Erik Skovgaard Nielsen.

Pressekontakt:

Atradius’ adm. direktør Erik Skovgaard Nielsen via: Sara Ringgaard Price, director, Kreab, srprice@kreab.com, tlf.: 23 23 80 04